11 epische reclameborden

Ze zijn een vaste waarde in het voetbal: reclameborden. De velden worden sinds mensenheugenis omlijst met troosteloze uitingen van bedenkelijke afzenders. De sponsor in kwestie kan uit vrijwel elke hoek komen. Van mest tot minidisc. Dit zijn elf epische reclameborden.

1. Hout-Brox

Saai. Saaier. Hout-Brox. Het kledingconcern blonk uit in totale middelmatigheid. Slaapverwekkende kleding voor grijze muizen zonder identiteit. En een prachtig voorbeeld van het volledig vernietigen van marketingkapitaal via uiteenlopende voetbalstadions.

2. Drum

Het waren andere tijden. De Gouden Gids schitterde als shirtsponsor van Feyenoord. De tabaksindustrie draaide op volle toeren. En Drum was nog ongekend populair onder shagrokend Nederland.

3. Ipocork

Een vloer van kurk. Wie droomt er niet van? De voetbalfan maakt kennis met de elastische vloeren van Ipocork. De merknaam klinkt bijna even knullig als het onnavolgbare marketingplan.

4. Bols

Lekker met je advoocaatje, brandy of jenever op de tribune? Het was de natte droom van Lucas Bols. De uitermate succesvolle stoker doet een poging om elk stadion om te toveren tot likeurparadijs. 

5. Scotts Meststoffen

Wie of wat hier getarget wordt? Geen idee. Een ding is duidelijk. Er zijn meststoffen. En Scott kan ze voor je regelen. Succes ermee!

6. Jägermeister

Adtje voor de sfeer? Bij PSV altijd. En hoe kan dat nou beter dan met een overheerlijke medicinale kruidendrank. Jägermeister pakt zijn kans en prijkt vol trots op de boarding in Eindhoven. Het resultaat? Vlijmscherpe katers en vliegensvlugge braakpartijen.

7. Doeland

De kroeg. Het stadion. De bouwmarkt. Ze vormen stuk voor stuk de habitat van elke rechtgeaarde supporter. Doeland groeide echter niet uit tot een stabiele factor en transformeerde de filialen tot het minder aansprekende MultiMate dan wel Hubo.

8. Videoland

Het is pure nostalgie: de videotheek. Het concept was even simpel als doeltreffend. Een gebouw tot de nok toe vullen met videocassettes voor de verhuur. Alles en iedereen moet eraan geloven. Fysieke reclame-uitingen in voetbalstadions kunnen logischerwijs niet uitblijven. De grootste speler in de videobandenbranche gaat echter failliet in 2010. Gelukkig leven ze inmiddels voort als video-on-demand-dienst.

9. Mephisto

De adverteerder? Een belegen schoenenmerk. De doelgroep? Uitgebluste vijftigers met ongekende wansmaak. Het voetbalstadion is in potentie een uitstekend marketingkanaal voor het stoffige schoeisel. Ze schoppen het zelfs tot shirtsponsor van de club uit Nijmegen. 

10. Minidisc

De minidisc. Kennen we hem nog? Andermaal een prachtuitvinding die het niet heeft gered. Sony trachtte de kleine discs massaal te kunnen vermarkten via de voetbalwereld. Tót de grote rivaal zijn intrede deed: de mp3-speler.

11. Peter Langhout Reizen

Fred de buschauffeur. Een roedel puisterige tieners die worstelen met hun ontluikende seksualiteit. En altijd weer opstappen op een onmogelijk bereikbaar bedrijventerrein met als eindbestemming een volledig uitgewoonde bestemming aan de hemeltergende Spaanse Costa. Het was de gouden formule voor de spotgoedkope vakanties gericht op de puberend Nederland. Welke jonge supporter is niet groot geworden met Peter Langhout Reizen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s