Het zijn onzekere tijden voor de voetballerij. Een kleine risicodekking is geen overbodige luxe. Gelukkig weten de voetbalwereld en het verzekeringswezen elkaar feilloos te vinden. Het resultaat? Elf epische shirts met verzekeraar.
1. FC Twente – Oost-Nederland Zorgverzekeraar
De Tukkers kiezen voor de lokale trots. En dat is niet het plaatselijke goudgele goedje. De keuze valt op Oost-Nederland Zorgverzekeraar. Het doel? Heel Vak-P een aanvullende zorgverzekering met extra fysiobehandelingen aansmeren. Het avontuur is van korte duur: na één seizoen verdwijnt de naam van het shirt door een marketingtechnische naamsverandering: Amicon. Eeuwig zonde.
2. Feyenoord – Stad Rotterdam Verzekeringen
Een shirt met een patent op epische voetballers. József Kiprich. Mike Obiku. Henrik Larsson. Bernard Schuiteman. Ze maakten allen furore met de lokale verzekeraar op het shirt. Fun fact? De oorspronkelijke naam van het bedrijf luidde Maatschappij ter discontering ende beleening der Stad Rotterdam anno 1720. Doe er je voordeel mee.
3. Excelsior & ADO Den Haag – DSW
DSW is wars van clubliefde. Welke shirt de zorgverzekeraar mag opfleuren is ze om het even. Excelsior valt in eerste instantie ten prooi aan DSW. ADO Den Haag gaat in het vervolg een sponsorovereenkomst aan met het bedrijf. Is er dan niets meer heilig? Jawel. DSW maakt sinds het bestaan van de basisverzekering elk jaar als eerste zorgverzekeraar de premies bekend voor het volgende jaar.
4. Sparta – De Goudse
Zoete lekkernijen. Prachtige kazen. Ambachtelijke broden. Of toch een overheerlijke zuiveldrank? De designer in kwestie kreeg hoe dan ook een berg aan creatieve vrijheid. Het guitige logo laat zich namelijk prima lenen voor allerhande boodschappen. Niets van dat alles. De Goudse is in werkelijkheid een gortdroge verzekeringsmaatschappij. Het resulteert hoe dan ook in een fabelachtig tricot.
5. NAC Breda – OZ Verzekeringen
Het doet denken aan een kolderieke aflevering van de Rijdende Rechter. De zure buurman is in dit geval shirtsponsor OZ Verzekeringen. Müller NV en STV fungeren als boosdoeners. Het beklag? De twee bouwbedrijven maken er een puinzooi van in de nabijgelegen skybox. Lang verhaal kort: er wordt te veel gezopen en geschreeuwd. En dat hoort niet in een stadion. Het contract met beide beklaagden wordt ontbonden. Nee, geef mij maar Fujifilm.
6. FC Groningen – ANOZ
Een ziekenfonds op je truitje? In Groningen doen ze er niet moeilijk over. En niet zonder reden. Ze financieren de terugkomst van een uitermate succesvolle bilpartij uit Argentinië. Het maakt de naam van de verzekeraar er niet smakelijker op.
7. Willem II – Interpolis
Hyyppiä als blok beton. Galásek in de rol van regisseur. En Bombarda als de onvervalste goaltjesdief. De opstelling was helder. Glashelder. Net als Co Adriaanse. Interpolis symboliseert een glansrijke periode van een tweede plek in de vaderlandse competitie tot het buitenlandse avontuur in het kampioenenbal.
8. Willem II – CZ Verzekeringen
CZ Verzekeringen had net iets minder geluk. Ze leggen de rode loper uit voor het succes van Interpolis. Een verdienstelijke vijfde plek legt de basis voor het daaropvolgende topseizoen. Het team spreekt reeds tot de verbeelding en vormt een kleurrijke verzameling van memorabele voetballers. Van Huub Loeffen tot Mark Schenning.
9. Ajax – Aegon
‘Er is in die 6,5 jaar veel en goed samengewerkt. Het heeft tot mooie dingen geleid zoals de Aegon Future Cup, de reünie voor oud-spelers en het Streetwise-project.’ Edwin weet het goed te verwoorden. Het is het nietige nalatenschap van de grijze muis onder de verzekeraars: Aegon. Een shirt wat met verve gedragen wordt door muurbloempjes Robbert Schilder, Nicolai Boilesen en Derk Boerrigter.
10. SC Heerenveen – Univé
Univé. Daar plukt u de vruchten van. De Friese club voegt de daad bij het woord. De sponsorinkomsten worden goed besteed. De club heeft een neusje voor legendarische aanvallers. Mika Nurmela. Marcus Allbäck. Georgias Samara. Gerald Sibon. Ze worden allen groot met de verzekeringsmaatschappij op de borst.
11. FC Utrecht – AMEV
Een iconisch shirt van onschatbare waarde. De slaapverwekkende verzekeraar wordt vol trots gedragen door een gouden generatie. Kuijt. Mols. Martel. Robbemond. De lijst van klasbakken is schier oneindig en leeft voort in gedachten. Evenals de gefuseerde verzekeraar.
Tekst: Maarten Kuijken