
Het is de zaterdag na Sinterklaas. Een perfect moment om in Batavia Stad te zijn, want er zijn weinig koopjesjagers. De sfeer is ontspannen in de winkelstraten, als ik plots een epische voetballer zie lopen. Het is Joost Broerse. Met 2 volle tassen van een bepaalde winkel in zijn hand.
Joost lijkt nauwelijks veranderd, vergeleken met de tijd dat hij de Nederlandse voetbalvelden betrad. Zelfde gezicht, zelfde kapsel. Trots draagt hij zijn matje in zijn nek. Die hebben we over het hoofd gezien bij 11 voetballers die niet zouden misstaan op de Zuidas. De 2 tassen in zijn hand bevestigen dit beeld. Want waar is Joost wezen shoppen? Bij Polo Ralph Lauren Outlet.
22 jaar eerder begint Joost zijn professionele voetbalcarrière bij FC Groningen. Na zes jaar bij de Trots van het Noorden maakt hij de overstap naar FC Utrecht. Hier begint het na 10 seizoenen Eredivisie – en minder speelminuten – te knagen. Het buitenland roept en de verdediger zoekt zijn heil in een zonnig oord: Cyprus.
Ondertussen is hij dan al jaren bezig met zijn opleiding Ondernemerschap en topsportmanagement aan de VVCS Academy. Broerse is met de toekomst bezig. Die toekomst brengt hem na APOEL Nicosia bij Excelsior en PEC Zwolle, waarna hij in 2015 zijn voetbalschoenen aan de wilgen hangt.
Niet zo’n bijzondere loopbaan, dacht ik. Hoe mis kon ik het hebben? Joost staat volkomen ten onrechte als onsuccesvolle voetballer in mijn voetbalgeheugen gegrift. Zo speelt hij liefst 5 bekerfinales, waarvan hij er 4 wint. Daarnaast pakt hij 2 keer de Cypriotische titel en de supercup.
Na afloop van de open dag van PEC Zwolle in 2015 is er een heuse afscheidswedstrijd voor Joost georganiseerd. Klinkende namen als Kurt Elshot, Rick Kruys, Martin Drent, Leen van Steensel en Ivar van Dinteren verschijnen op het toneel bij FC Broerse. En als klap op de vuurpijl maakt FOX Sports in 2016 een documentaire over onze vriend: ‘Joost Broerse, van speler tot commercieel directeur.’
Batavia Stad is in eerste instantie niet de plek waar je de Commercieel Directeur van FC Utrecht verwacht. Aan de andere kant: in zijn functie kan je niet aankomen in een V-halsje of wife beater van de Cool Cat. Nee, dan draag je eerder een outfit van Cavallaro Napoli, of Ralph Lauren. En op weinig plekken koop je die goedkoper, dan bij de outlet in Lelystad.
FC Utrecht heeft wijs gekozen. Hun commercieel directeur smijt niet met geld, maar zit liever voor en dubbeltje op de eerste rang. Met 2 tassen vol.
Tekst: Dirk van den Heuvel
2 Comments